lördag 18 februari 2012

En superhelg i huvudstaden

Först lite kuriosa:
"Orienterande Dalmas" - Av: Kart-bosse


Som ung och blivande "Dalmas" får man främst lära sig två saker under sin uppväxt. Det första är att kör man inte Vasaloppet varje år (från det året man fyller 19) så är man vek och det andra är att rikets huvudstad är fullt av stressiga fjollor som fastnat där (på den plats man själv bör undvika att besöka) och att området följaktligen istället skall benämnas "Fjollträsk".

Så här med lite distans till denna uppväxt, kan jag konstatera att jag borde kunna klassas som vek (avstod start i Vasaloppet 2009 & 2010 pga sjukdom och lathet) och dessutom besöker detta Fjollträsk med jämna mellanrum. Nu senast förra helgen. Visst trivs jag bättre i Göteborg på framsidan, men nån äkta Dalmas som benämner huvudstaden som Fjollträsk är jag då verkligen inte (längre)...

Å tur är väl det för jösses vilken underbar "Bli snabbare" (triathlon)-helg jag fick uppleva nu senaste helgen den 11-12 februari i Stockholm! Värt varenda krona (2995 st)...

Konceptet för helgen var avancerat, men ändå enkelt. Bli snabbare triathlet på en helg!

Med 21 timmar effektivt lärande om triathlon och allt som hör därtill kan jag nöjt konstatera att detta läger var värt varenda krona. Jag har inte bara lärt mig simma, cykla och springa snabbare, utan även fått betydligt mer kunskap om vad som kommer krävas av mig på min väg mot mitt stora mål: Att genomföra en Ironman i Kalmar den 18:e augusti. Fick även förståelse för vikten av att gilla det man gör. Vad jag nu ska försöka gilla är alltså att simma, cykla och springa långt och länge i en följd. Så enkelt är det.

Bli Snabbare-helgens ledare:

Pontus Lindberg, regerande svensk mästare på ironmandistans, inspiratör och seniorcoach på TriathlonCoachen.se

Pål Török, huvudtränare i Stockholm City Triathlon, cykelteknikutbildare och seniorcoach på TriathlonCoachen.se.

Mikael Rosén, tidigare framgångsrik simmare, numera lika framgångsrik simtränare för vuxna på alla nivåer.

Fredrik Zillén, professionell löptränare som på heltid utbildar både proffs och amatörer via SpringSnabbare.se.

Marika Török, instruktör inom gruppträning (Nia, Bodybalance & funktionell styrka) samt yogalärare (Viryayoga) och dipl. Massör.

Bernhard, triathlon-tränare.

Här kan ni få se lite bilder från helgen som gick:


Riktigt bra tränare: Bernhard, Marika, Pontus, Pål och Fredrik!
Snapshot från löpskolning (armhållning här) med Fredrik Zillén, enligt hans KALAS-metod!


Videoanalys av löpstilar före och efter KALAS-metoden
Pål Török - En frontfigur av organisatörerna/ledarna under helgen
Dags för rörlighetsträning med Marika på Sportlife i Hammarby
MAX-test 8 min landsvägscykel, analys av benens kraftfördelning
Riktigt rolig teknisk utrustning gör testet och analysen bättre...& roligare
Simträning på lördagen i självaste nationalarenan: Eriksdalsbadet


Glad C-M (deltagare) fick även han hamna på bild (hans kamera)






Anrika centralbadet i Stockholm, platsen för söndagens morgonpass
Mikael Rosén, vår eminenta simtränare under söndagspasset!

Mikael håller full koll på oss såväl under, vid som över vattenytan.
Regerande SM-mästaren Pontus Lindberg och jag själv *nöjd*
Till bra träning hör bra mat. Under helglägret fick vi riktigt god sådan!
Analysprogram till datorn för cykeltestet. Vill också ha en sån hemma.
"Svettdroppar på tränande kropp." Konstverk från fotografen C-M
Tack för alla fina bilder C-M från Järnpöjkarna.se
Så nu är det bara att hitta glädjen i långvarig träning och inte minst hitta glädjen i alla tre momenten. Som motivations-utvecklingskurvan visat sig hittills så ska det nog inte det bli så svårt. Frågan är nu snarare om jag fastnat för triathlon för längre tid (än vad jag från början trodde att jag skulle göra). Från början var tanken på att genomföra en Ironman redan i höst en fientlig tanke. Nu har det nog snarare blivit så att jag älskar min fiende. Otroligt hur man kan ändra åsikt när man ger nånting en ärlig chans!

Stretchövning mot löparknä
Under helgen fick jag också nya fakta gällande min långvariga knäskada som jag dragits med sedan jag avbröt mitt andra maratonförsök i Frankfurt i början av november. Trolig diagnos efter det att flera experter passat på att undersöka mig i helgen är nu snarare ”löparknä”. Botemedlet är helt vanlig stretch (som Malin Ewerlöf visar här till höger) och lite andra övningar. Otroligt skönt att följderna av denna åkomma nu gick från en eventuell operation av trasig menisk till att lösas med upprepande triggerpunktsmassage med hjälp av t.ex. en tennisboll (under låret, liggandes på sidan).

Ytterligare en positiv uppdatering är att jag nu även lagt till intensitetsnivån på mina genomförda träningar som jag kontinuerligt för träningsdagbok över på Funbeat.se. På så sätt kan jag lättare analysera om jag kör eller kört för hårt i vissa perioder. Som det var fram tills för någon vecka sen så har jag under de senaste månaderna kört lite för mycket hårda pass och inte riktigt låtit kroppen få ”vila ut” ordentligt. Nu hade jag förvisso tur och kroppen har klarat av den intensiva och effektiva träningsdosen, men risken finns ju alltid att man kör för hårt då man även successivt ökar på träningsmängden.

Efter helgens alla bravader kan jag sammanfatta min aktuella triathlet-status så här:
  • Jag kan springa fort, men om jag lär mig KALAS-metoden kan det gå betydligt snabbare.
  • Jag är stark i "cykelbenen", stabil i överkroppen när jag sitter på cykeln och snittar på 380W på 8 minuters MAX-test, men mitt rundtramp kan förbättras samt styrkan i vänsterbenet.
  • Jag simmar likt ett W. Följaktligen har jag mycket att räta ut där..
  • Min rörlighet benen är helt okej, men musklerna på överkroppen, och då främst skuldrorna, är väldigt stela! Här krävs det förbättring!
Stort tack till alla ledare och deltagare för en underbart lyckad helg!

Länkar:
Erbjudandet jag nappade på.
Programmet för helgen
Min träning (med träningsform, övningar, intensitet, tid, kommentarer m.m.) från "Bli snabbare"-helgen

På söndag nästa helg (den 4:e mars) står jag på startlinjen på Vasaloppet för 8:e gången och denna gången med startnummer: 3789. Tack vare en underbar helg i Stockholm kommer jag nu mer vältränad och motiverad än någonsin. Men först blir det start i seedningsloppet Skinnarloppet. Det ska för en gångs skull bli riktigt kul att åka ett seedningslopp, även om det väntas 0 grader snöfall, vilket självklart oroar då det gäller vallningen. Jag ska försöka så gott jag kan.

Skinnarloppet är en skidtävling i 45 km klassisk distans.
Gött i alla fall att man är den sportnörden man är. För träning är sannerligen genvägen till lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar