tisdag 7 februari 2012

König Ludwig Lauf 2012

I helgen var jag (Karl) minsann nere på 70-års firande i södra Tyskland! Det var min käre far som var "jubilar" och som även bjudit ner min käre mor, min kära syster, min käraste Rachel och mig själv till Oberammergau, Bayern. Detta för att på plats i detta längdskid-paradis delta i årets König Ludwig Lauf, men även hinna njuta lite alla tillsammans.


Oberammergau - en mysig liten by i södra Bayern


Vackra skidspår och vyer i Graswang-Tal (dalen)

Å njöt det gjorde vi! Men shit va kallt det var. På tävlingsmorgonen när vi vaknade stod termometern på -27 °C, men tack vare solens strålar skonades vi alla tusentals startande med c:a -20 °C vid starten. Sen kröp det lite upp och ner 2-3 grader under loppets gång, så det vart rejäla istappar i ögonvrån. Ryktas om 1 död och minst 80 köldskadade som fick uppsöka sjukhus för snabb behandling. För att klara av den stränga kylan körde jag med dubbla superunderställ, tävlingsdräkt, två "buffar", hela skidhanskar och en varm mössa. Denna utstyrsel i kombination med ett frenetiskt stakande medförde att jag höll en normal kroppstemperatur hela tävlingssträckan (50 km, se nedan).


Bansträckning och banprofil 2012 (gul/grön sträckning 2 varv)

Jag genomförde loppet med en bra inställning om att inte förta mig och rätt vad det var så var jag i mål. Placeringen blev en hedrande 190:e plats och i och med detta seedade med min tid (3:05) in i 3:e startledet på 2012 års Vasalopp. Jag har förvisso högre ambitioner än så i år och kommer därför försöka seeda upp mig i 2:a startledet på Skinnarloppet i Malung den 19:e februari, men helgens lopp gav ändå mersmak för både långlopp och hårdare träning nu framöver. Köpte faktiskt ett halvårskort på Fysiken (Chalmers sportanläggning) nu precis (7/2) så nu ska det bli träning av!

Resultatlista från König Ludwig Lauf, 50 km klassiskt, 2012.

Nästa helg blir det "Bli snabbare"-helg i Stockholm, med huvudfokus på min Ironman-satsning! Fram tills dess blir det vanlig träning och hur den ser ut kan ni följa här. De senaste veckorna har jag tränat c:a 7 timmar i veckan. Nu är det dags att öka på träningsdosen. Jag är så taggad på det här!

Välkommen åter!

1 kommentar: